خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / تجلیل از «یاران خراسانی» در حرم مطهر رضوی

تجلیل از «یاران خراسانی» در حرم مطهر رضوی

علی باقرزاده معروف به «بقا» از شاعران نامدار و پیشکسوت استان خراسان عصر روز پنجشنبه ۱۹ آذر در منزل شخصی‌اش دار فانی را وداع گفت. 

بقا متولد سال ۱۳۰۸ هجری شمسی و اصالتاً اهل یزد بود. او از ۱۰ سالگی شعر می‌سرود و نثر می‌نوشت. روزگار او را به همراه خانواده‌اش به خراسان کشاند و ساکن مشهد شد. به دلیل علاقه‌اش به شعر، از همان ابتدا وارد جمع‌های شاعرانه مشهد شد. استادانی مانند محمدتقی ادیب نیشابوری، بدیع‌الزمان فروزانفر، مجتبی مینوی، سعید نفیسی و قاسم رسا از جمله افرادی بودند که علی باقرزاده توفیق شاگردی در محضر آنان را یافت.

او در مشهد و به همراه بزرگانی از ادبیات فارسی مانند ذبیح‌الله صاحبکار، غلامرضا قدسی، احمد کمال‌پور، محمد قهرمان، مهدی اخوان‌ثالث و محمدرضا شفیعی‌کدکنی یک جمع فرهیخته را پدید آورده بودند.

دو تن از این جمع یعنی مهدی اخوان‌ثالث و محمدرضا شفیعی‌کدکنی چند دهه پیش و پس از بالیدن و به ثمر نشستن، از خراسان کوچ کردند و مقیم تهران شدند اما ۵ نفر دیگر در خراسان ماندند و چراغ ادبیات فاخر آن دیار را روشن نگاه داشتند.مقام معظم رهبری احترام خاصی نسبت به این ۵ تن که از دوستان ایشان در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ‌محسوب می‌شوند، قایل بودند.

استاد احمد کمال‌پور متخلص به «کمال» و از قصیده‌سرایان برجسته خراسان، استاد ذبیح‌الله صاحبکار از غزل‌سرایان برجسته که تصحیح دیوان حزین لاهیجی را به توصیه مقام معظم رهبری به انجام رساند، استاد غلامرضا قدسی از شاعران برجسته و انقلابی خراسان که در دوران رژیم ستم‌شاهی با مقام معظم رهبری در یک بند زندانی بود، استاد محمد قهرمان غزل‌پرداز توانای روزگار که تصحیح غزلیات صائب تبریزی به همت وی انجام گرفت و نهایتاً استاد علی باقرزاده متخلص به «بقا» که در قطعه‌سرایی چیره‌دست و از سرآمدان ادبی روزگار ما بود.

و امروز، چهلمین روز درگذشت بقا، این شاعر متعهد و متفکر است؛ شاعری که آثاری مانند «لطیفه‌ها در تاریخ و ادب»، «حکایت‌ها و لطیفه‌ها»، «ده مقاله»، «۲۱ مقاله»، «ترجمه منظوم چهل حدیث رضوی»، «نسیمی ‌از دیار خراسان»، «یاد مادر»، «بزم محبت» و «زلال بقا» از او به یادگار مانده است.

بزرگداشت همراهان رهبر انقلاب در ادبیات خراسان

امروز در مشهد و در حرم مطهر امام رضا(ع) بزرگداشت این ۵ شاعر که با چهلمین روز درگذشت استاد علی باقرزاده همزمان شده است، برگزار می‌شود.

این بزرگداشت به انگیزه  گرامی‌داشتن یاد و نام کسانی است که یاران دوران جوانی رهبر معظم انقلاب بوده‌اند.

به گفته علی ثابت‌نیا، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، با توجه به اینکه باقرزاده آخرین شاعر از جمع ۵ شاعری است که از یاران دوران جوانی مقام معظم رهبری در شهر مشهد بودند و در شعر معروف رهبر انقلاب از این ۵ نفر با عنوان «یاران خراسانی» یاد شده است، چهلمین روز درگذشت این شاعر مناسبت خوبی برای گرامیداشت یاد آنهاخواهد بود.

به گفته وی، مرتضی امیری اسفندقه، محمود اکرامی‌فر، مصطفی محدثی خراسانی، محمدجواد غفورزاده شفق، محمد نیک و محمود اکبرزاده درباره این شاعران شعرخوانی خواهند کرد و خاطره‌ خواهند گفت و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در این برنامه سخنرانی خواهد کرد. در این مراسم همچنین از ۵ کتابی که به زندگی این شاعران پرداخته است و حوزه هنری سازمان تبلیغات و شرکت «به‌نشر» آن را منتشر کرده‌اند و همچنین  یادنامه «یاران خراسانی» که توسط مؤسسه آفرینش‌های هنری گردآوری و با همکاری مؤسسه فرهنگی قدس منتشر شده است، رونمایی خواهد شد.این یادنامه که در بین حضار توزیع می‌شود حاوی مقالاتی درباره زندگی، آثار و خاطرات این شاعران و همچنین بیانات مقام معظم رهبری درباره این شاعران فقید است.

الگوسازی برای نسل جوان شاعر

برگزاری چنین مراسمی چه تأثیری در فضای فرهنگی شهر مشهد و به دنبال آن، فضای فرهنگی کشور دارد و آیا این‌گونه مراسم‌ها و بیان خاطرات زندگی این شاعران می‌تواند برای نسل شاعر جوان امروز الگوسازی کند؟

ثابت‌نیا پاسخ می‌دهد: زنده نگه‌داشتن یاد کسانی که در پیام‌های رهبر معظم انقلاب همیشه از آنها به عنوان انسان‌هایی فرزانه، بااخلاق و انقلابی یاد شده، اتفاق خوبی خواهد بود. ضمناً همه این شاعران در کنار برخورداری از تکنیک‌های ادبی و شعری، آراسته به خصوصیات اخلاقی بودند و به همین دلیل زنده نگه‌داشتن یاد آنها باعث زنده نگه‌داشتن کرامات پاک انسانی خواهد بود.وی تأکید می‌کند: این مسأله به شاعران جوان امروز که به دنبال پیشرفت در عرصه‌های تکنیکی ادبیات و هنر هستند و می‌خواهند  از لحاظ تکنیکی در این عرصه‌ها پیشرفت کنند، می‏آموزد که نیاز به الگوهای اخلاقی دارند. چون هر هنرمندی بدون داشتن این کرامات انسانی، هرچند هم هنرمند خوبی باشد، در قلب مخاطبان خود تأثیری نخواهد گذاشت. بزرگداشت یاد این شاعران از این جهت مؤثر است چون بازنگری و خوانش خاطرات این بزرگواران برای ادامه راه آنها بی‌تأثیر نیست.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
https://yaran-khorasan.com/15144

مطلب پیشنهادی

0 310x165 - شعر زیبای یار خراسانی در تمجید و بزرگداشت سردار دلها

شعر زیبای یار خراسانی در تمجید و بزرگداشت سردار دلها

هان، میشناسیدش؟ ز یاران خراسانی ست از نسل سلمان است اگر نامش سلیمانی ست   …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code