خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / خوبان خراسانی / خوبان خراسانی – مرحوم آیت الله سید محمدحسن حسینی (آقا نجفی قوچانی) (۱۲۵۴ قوچان – ۱۳۲۲ قوچان)
خوبان خراسانی – مرحوم آیت الله سید محمدحسن حسینی (آقا نجفی قوچانی) (۱۲۵۴ قوچان – ۱۳۲۲ قوچان)

خوبان خراسانی – مرحوم آیت الله سید محمدحسن حسینی (آقا نجفی قوچانی) (۱۲۵۴ قوچان – ۱۳۲۲ قوچان)

صاحب کتاب معروف «سیاحت غرب» در ۱۲ ۹۵ قمری در روستای خسرویه از توابع قوچان به دنیا آمد. درحالیکه ۱۳ سال داشت، وادار به ادامه تحصیل و روانه شهر قوچان کرد. آقا نجفی پس از سه سال تحصیل در قوچان پیاده از راه سبزوار و نیشابور به مشهد رفت و در مدرسه علمیه دو درب و پریزاد به تحصیل پرداخت. در سن ۱۹ سالگی همراه یکی از همدرسانش پیاده از راه طبس و کویر به یزد و از آنجا به اصفهان رفت و در مسجد «عربون » ساکن گردید.

01 1 300x137 - خوبان خراسانی - مرحوم آیت الله سید محمدحسن حسینی (آقا نجفی قوچانی) (1254 قوچان – 1322 قوچان)

در اصفهان منظومه حاج ملاهادی سبزواری را نزد آخوند کاشی، رسائل را نزد شیخ عبدالکریم گزی و حکمت را نزد میرزا جهانگیرخان قشقایی فراگرفت. گاهی نیز در درس فقه و خارج محمدتقی آقا نجفی اصفهانی حاضرمیشد. در سن بیست وسه سالگی پس از چهار سال توقف در اصفهان یا یکی از دوستانش که شاگردش نیز بود پیاده عازم عتبات عالیات گردید. چون به نجف رسید در حجر های واقع در یکی از مدارس شهر ساکن شد و به حوزه درس آخوند ملا محمدکاظم خراسانی راه یافت. همین امر موجب شد تصمیم بگیرد برای ادامه تحصیل در نجف بماند. او به آخوند ارادت می ورزید، به گونه ای که در قیام آخوند و سایر علمای نجف به هواخواهی از مشروطیت، وی نیز از طرفداران مشروطیت گردید. او حقایقی از نقش روحانیت در جنبش مشروطه را در «سیاحت شرق » یاد کرده است. بعد از ۲۰ سال زندگی در نجف از فوت پدرش در قوچان آگاه می‌شود و ناگزیر تصمیم به مراجعت به ایران می‌گیرد و رهسپار وطن می‌گردد. او پس از زیارت مرقد امام هشتم علیه السلام در مشهد و توقفی کوتاه در این شهر به درخواست مردم قوچان به آنجا وارد و در قوچان ماندگار می شود و متجاوز از بیست وپنج سال بقیه عمر را در مقام فقاهت و حاکم شرع در قوچان می‌گذراند و در ضمن به اداره حوزه علمیه دینی و تدریس در مدرسه عوضیه می‌پردازد. بازگشت او به قوچان و سکونت در آن، به حوزه علمیه این شهر رونقی بسزا بخشید. درس وی همه روزه قبل از طلوع آفتاب دایربود. با همه طبقات حشرونشر داشت، در صدور احکام مردی قاطع، در محضر درس، استادی بزرگ و در برخورد با مردم انسانی ساده و متواضع و درعین حال بسیار شجاع و صریح و با هیبت بود. در گرفتاری ها حامی حقیقی مردم بود. وی دارای تألیفاتی در زمینه فقه و اصول و عرفان و اخلاق و سفرنامه نویسی است. ازجمله آثار وی می‌توان به تألیفات ذیل اشاره کرد: شرح دعای صباح، عذر بدتر از گناه درباره مشروطیت ایران، سیاحت شرق(درباره سوانح عمر از ابتدای زندگی و گزارش تحصیلات او تا رسیدن به درجه اجتهاد است)، سیاحت غرب (کیفیت عالم برزخ و سیر ارواح بعد از مرگ)، شرح و ترجمه رساله تفُّاحیه ارسطو از باباافضل کاشانی، سفری کوتاه به آبادی های قوچان، ثبات رجعت، و… رهبر معظم انقلاب درباره وی می‌گوید: این كتاب زندگی مرحوم آقا نجفی قوچانی كه به اسم سیاحت شرق منتشرشده خیلی چیز جالبی است. من به برادران و خواهران توصیه می‌کنم كتاب را بخوانند. خود مرحوم آقا نجفی یك شخصیت بسیار ممتازی بوده، یك انسان معنوی بوده. مرحوم شهید مطهری ایشان را دیده بود در قم. و به من می‌گفت ایشان اهل مكاشفه و اهل معنا بودند. كتاب دیگری ایشان دارد به نام سیاحت غرب كه در احوال عالم برزخ و پس از مرگ نوشته شده به شكل داستانی. مرحوم مطهری می‌گفتند من احتمال قوی می‌دهم كه این‌ها مكاشفات این مرحوم هست، كه به این شكل در كتاب سیاحت غرب آن را ثبت كرده. یك چنین شخصیتی. آنجا منعكس است، كه طلبه چه جوری درس می‌خواند و چه جوری تلاش می‌کند و چه جور پای درس استاد می‌رود، و استاد را انتخاب می‌كند و چه جور عبادت می‌کند و چه جور گرسنگی می‌كشد، البته زمان آقا نجفی با حالا یک مقداری فرق می‌کند، و ما نمی‌گوییم صد در صد آن جور است. نه، خیلی چیزها هست كه زمان مرحوم آقا نجفی نبود و خوب هست، امروز، هست. بهتر از آن هم هست.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
https://yaran-khorasan.com/18462

مطلب پیشنهادی

00 14 243x165 - خوبان خراسانی - مرحوم حسین آقا ملک (1250 مشهد - 1351 تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم حسین آقا ملک (۱۲۵۰ مشهد – ۱۳۵۱ تهران/مشهد)

حسین آقا ملک معروف به حاج حسین ملک از بزرگترین واقفین تاریخ معاصر چشم به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code