خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / خوبان خراسانی / خوبان خراسانی – مرحوم آیت الله سید محمد موسوی نژاد (۱۳۱۰ مشهد – ۱۳۹۵ مشهد)
خوبان خراسانی – مرحوم آیت الله سید محمد موسوی نژاد  (۱۳۱۰ مشهد – ۱۳۹۵ مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم آیت الله سید محمد موسوی نژاد (۱۳۱۰ مشهد – ۱۳۹۵ مشهد)

در منطقه ابرده از ییلاقات مشهد به دنیا آمد و پس از حضور در مکتب خانه، به راهنمایی دایی خود آیت الله شمس خراسانی، دروس طلبگی را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد. پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح و چند سالی درس خارج فقه و اصول در محضر بزرگانی چون شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت الله میلانی، میرزاجوادآقا تهرانی و آیت الله مروارید، برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در دروس بزرگان آن حوزه مانند آیات عظام خوئی، شاهرودی، حکیم، امام خمینی(ره) و… شرکت کرد، اما به سبب ضعف شدید بینایی به توصیه و تأکید اساتید و دوستانش به مشهد مقدس بازگشت.

پروفایل 22 - خوبان خراسانی - مرحوم آیت الله سید محمد موسوی نژاد  (1310 مشهد – 1395 مشهد)

به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزا جوادآقا تهرانی مدرسه علمیه ای را در انتهای کوچه چهارباغ مشهد برای تربیت و تحصیل طلاب تأسیس کرد و مدیریت آن را تا اواخر عمر بر عهده گرفت که این مدرسه بعدها به نام وی شهرت یافت. توجه به مسائل اخلاقی و معنوی، انس با آداب، ادعیه و قرآن و اهتمام به نماز شب و نوافل در کنار توجه به دروس در کنار تحقیق و پژوهش و مباحثه از ویژگی های آموزشی این مدرسه بود. در وقایع انقلاب جزو افرادی بود که به صورت حساب شده و ضمن توجه کامل به دروس علمی حوزه، طلاب را تشویق به حضور در تجمع ها و راهپیمایی ها می‌کرد و خود نیز شاگردان منتخب مدرسه را به اقداماتی همانند توزیع اعلامیه در شهرستانها و روستاها مأمور می‌نمود. حجت الاسلام محرابی یکی از شاگردان وی در خاطر های می گوید: در راهپیمایی که به همراه ایشان بودیم پرسیدم: بالاخره سرنوشت این راهپیمایی ها چه می شود؟ هنوز شاه بر تخت پادشاهی اش بود و همه واقعاً نمی دانستند چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود که آید الله موسوی نژاد گفتند: شما شک نکنید که این انقلاب پیروز خواهد شد، ما باید به فکر کادرسازی و تربیت نیرو باشیم تا بعد از پیروزی انقلاب بتواند آن را اداره کند. در جریان دفاع مقدس نیز همانند انقلاب، نسبت به حضور حساب شده طلاب در میادین نظامی تأکید داشت و می گفت «طلب های که هنوز چیزی یاد نگرفته و معمم هم نشده و اخلاق درستی هم تعلم نکرده، به درد جبهه نمی خورد.» درعین حال مدرسه تحت مدیریت او بیشترین میزان اعزام به نسبت تعداد طلبه های محصل را داشت که بیش از ۲۰ شهید را نیز تقدیم انقلاب کرد. برخی از چهره های شاخص امروز حوزه های علمیه قم و مشهد، شاگردان دیروز وی به شمار می‌آیند، ازجمله: آیات مهدی مروارید، محمد مروارید، احمدی شاهرودی، ایازی، گنجی، سید ابراهیم رئیسی، گرایلی و حجج الاسلام تبادکانی، درایتی، سید مهدی عدالتیان، حسینی فقیه، دکتر بحرینی، شریعتی، وحیدی، ربانی بیرجندی، احدی، دکتر سید عباس صالحی و… عاقبت پس از طی دوران نقاهت، ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و در دارالعباده حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. به مناسبت رحلت وی آیات و حجج الاسلام سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، علم الهدی، رئیسی، اشرفی شاهرودی، هاشمی رفسنجانی، صانعی، اعرافی، حسینی بوشهری و… پیام تسلیتی صادر نمودند.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
https://yaran-khorasan.com/19047

مطلب پیشنهادی

00 14 243x165 - خوبان خراسانی - مرحوم حسین آقا ملک (1250 مشهد - 1351 تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم حسین آقا ملک (۱۲۵۰ مشهد – ۱۳۵۱ تهران/مشهد)

حسین آقا ملک معروف به حاج حسین ملک از بزرگترین واقفین تاریخ معاصر چشم به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code