خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / خوبان خراسانی / خوبان خراسانی – شهید حجت الاسلام سید رضا کامیاب (۱۳۲۹ گناباد – ۱۳۶۰ مشهد)
خوبان خراسانی – شهید حجت الاسلام سید رضا کامیاب (۱۳۲۹ گناباد – ۱۳۶۰ مشهد)

خوبان خراسانی – شهید حجت الاسلام سید رضا کامیاب (۱۳۲۹ گناباد – ۱۳۶۰ مشهد)

در روستای نوده گناباد متولد شد. سیزده ساله بود که به حوزه علمیه گناباد رفت و برای ادامه تحصیلات حوزوی به مشهد آمد و به فراگیری علوم اسلامی مشغول گردید و مدتی در حوزه درس آیت الله ابوالحسن شیرازی شرکت نمود. سال ۱۳۴۷ در جریان حضور آیت الله خامنه ای در ماجرای زلزله طبس با ایشان آشنا شد و راهبردهای نوینی را در چشم انداز زندگی دریافت نمود. وی پس از آن، یکی از نزدیک ترین افراد به آیت الله خامنه ای شد. با پیشنهاد این شهید عزیز، درس تفسیر آیت الله خامنه ای دگرگونی نوینی در حوزه علمیه مشهد به وجود آورد.

پروفایل 39 - خوبان خراسانی - شهید حجت الاسلام سید رضا کامیاب (1329 گناباد – 1360 مشهد)

استقبال گرم و پرشور طلاب و دانشجویان از این درس موجب وحشت ساواک گردید که نهایتاً به تعطیلی این درس از طرف مزدوران شاه منجر شد. اما با تعطیل شدن این درس نه تنها رابطه شهید با ایشان قطع نشد؛ بلکه به صورت مخفی و گسترده تر ادامه یافت و به نشست های خصوصی تبدیل شد. وی با جمع سه نفری شهید حجت الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد و حضرت آیت الله خامنه ای و حجت الاسلام عباس واعظ طبسی که محور حرکت های اصیل اسلامی در خراسان بودند به همکاری نزدیک پرداخت و فعالیت های اسلامی سیاسی خود را شدت بخشید. در جریان جشن های ۲۵۰۰ ساله به علت فعالیت هایی که علیه رژیم پهلوی داشت، مورد شناسایی مأموران امنیتی قرار گرفت و مدتی تحت تعقیب بود و در جریان انقلاب به افشاگری علیه رژیم شاه در شهرهای مختلف ازجمله کرمان پرداخت. حجت الاسلام شیرازی مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه در همین رابطه گفت: این شهید عزیز در ماه های رمضان سال های ۵۵ تا ۵۷ در استان کرمان حضور داشت و مردم کرمان و رفسنجان مبارزات خود را مدیون ایشان هستند؛ در سال ۵۵ سردار قاسم سلیمانی که جوان بود در پای منبر وی با انقلاب و امام مأنوس و وارد عرصه انقلاب و مبارزه علیه طاغوت شد. پس از پیروزی انقلاب هم چنان به فعالیت خستگی ناپذیر خود ادامه داد و در محافل و سخنرانی‌ها و مجالس پاسخ به سؤالات متن دفاع از انقلاب و افشای چند انقلاب خصوصاً جریان های انحرافی و کمونیسم و منافقین آگاهی های لازم را به مردم منتقل کرد. او شدیدترین و سرسخت ترین موضع را در برابر گروهک ها و منافقین داشت و در جریان تظاهرات منافقین در مدارس که به تعطیلی مدارس انجامید گفت:«بزرگترین دشمن انقلاب منافقین خواهند بود و شاید شهادت ما به دست همین افراد باشد.» موقعیت مردمی کامیاب موجب شد که در انتخاب میان دوره ای مجلس شورای اسلامی که دوم مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد، از سوی مردم مشهد به نمایندگی انتخاب گردد. ولی یک هفته پس از انتخاب یعنی روز ۸ مرداد ۱۳۶۰ مصادف با ۲۷ رمضان ۱۴۰۲ ه.ق وی که به عنوان مسئول آموزش حزب جمهوری اسلامی در مشهد فعالیت می کرد، از دفتر حزب، به سمت منزلش به راه افتاد. همزمان با حرکت ماشین، موتوری با ۲ سرنشین از اعضای گروهک فرقان که از قبل از مسیر حرکت شهید را اطلاع داشتند به تعقیب او پرداخت و در تقاطع خیابان راه‌آهن (خیابان شهید کامیاب فعلی) و خیابان خواجه ربیع در حالی که سرعت ماشین کم شد ۲ گلوله به وی شلیک کردند. سرانجام پس از چند ساعت در بیمارستان امدادی به حیات جاوید و به لقاء رب نائل آمد. مزار وی در دارالزهد حرم مطهر رضوی قرار دارد. رهبر معظم انقلاب درباره او می‌گوید: شهید کامیاب یکی از عزیزترین دوستان ما بودند. سالهای طولانی با ما معاشر و محشور بودند. ایشان جزو بهترین طلاب مشهد در علاقمندی به انقلاب و تعهد نسبت به امام و به این خط مبارزه بودند. وقتی می‌گوییم از بهترین طلاب مشهد، تقریباً شاید به این معنا بتوان آن را فرض کرد که جزو بهترین روحانیون سراسر کشور نامید.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
https://yaran-khorasan.com/19146

مطلب پیشنهادی

00 14 243x165 - خوبان خراسانی - مرحوم حسین آقا ملک (1250 مشهد - 1351 تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم حسین آقا ملک (۱۲۵۰ مشهد – ۱۳۵۱ تهران/مشهد)

حسین آقا ملک معروف به حاج حسین ملک از بزرگترین واقفین تاریخ معاصر چشم به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code