خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / خوبان خراسانی / خوبان خراسانی – مرحوم دکتر سید عباس سعیدی رضوانی (۱۳۰۶ مشهد – ۱۳۷۱ مشهد)
خوبان خراسانی – مرحوم دکتر سید عباس سعیدی رضوانی (۱۳۰۶ مشهد – ۱۳۷۱ مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم دکتر سید عباس سعیدی رضوانی (۱۳۰۶ مشهد – ۱۳۷۱ مشهد)

بعد از اتمام تحصیلات در دوره ابتدائی و متوسطه در سال ۱۳۲۶ از دانشسرای مقدماتی مشهد فارغ التحصیل شد و به شغل معلمی مشغول گردید. در این زمان در تألیف کتب درسی تاریخ و جغرافیا همکاری می‌کرد. در سال ۱۳۳۱ با همکاری دوستان «آموزشگاه شبانه بهار» را دایر کرد. بعد از یک سال به تهران رفت و در رشته تاریخ و جغرافیای دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به ادامه تحصیل مشغول شد و در سال ۱۳۳۰ موفق به اخذ درجه لیسانس گردید. پس از چند سال تدریس برای ادامه تحصیل به آمریکا مسافرت کرد و در سال ۱۳۳۶ موفق به دریافت فوق لیسانس از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا شد و بعد از بازگشت به ایران به ریاست تربیت معلم خراسان منصوب شد.

پروفایل 5 - خوبان خراسانی - مرحوم دکتر سید عباس سعیدی رضوانی (1306 مشهد - 1371 مشهد)

بعد از تأسیس دانشکده ادبیات در مشهد عضو هیئت علمی گروه جغرافیای این دانشکده شده و علاوه بر تدریس، تصدی امور اداری دانشکده را هم عهده دار گردید. در سال ۱۳۴۸ برای ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و در سال ۱۳۵۰ با دفاع از رساله خود که در زمینه کشت و صنعت چغندر قند خراسان تهیه کرده بود موفق به اخذ درجه دکترا در جغرافیای انسانی از دانشگاه پاریس شد .پس از بازگشت به ایران معاونت آموزشی دانشکده ادبیات را در سال های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ به عهده گرفت و در سال های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸ به ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد منصوب گردید و در سال ۱۳۵۸ بازنشسته شد ولی تا آخرین سال های عمر به تدریس و فعالیت های علمی و پژوهشی در زمینه های مختلف جغرافیایی و اسلامی مشغول بود. علاوه بر ده ها مقاله علمی در موضوع جغرافیای انسانی، کتاب هایی نیز توسط وی نوشته شده که عبارتند از: «کتاب های درسی تاریخ و جغرافیای اول تا پنجم دبیرستان (پنج جلد)» ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۴، «ژاپن؛ بحثی درباره مردم و سرزمین ژاپن»، «سرخس دیروز و امروز»، «بینش اسلامی و پدیده های جغرافیایی؛ مقدم های بر جغرافیای سرزمین های اسلامی.» در دوران نهضت انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت و خود را از جهات گوناگون وامدار انقلاب می‌دانست، بنابراین صادقانه و مخلصانه کمر همت به انقلاب بست. ارادت و علاقۀ او به امام خمینی (ره) و نهضت امام و دقت او در حفظ بیت المال و عدم سهم خواهی از انقلاب مثال زدنی بود. همزمان با پیروزی انقلاب و یک سال پیش از آن که هنوز بنیاد شهید سازمان بیابد، با همکاری تنی چند از دوستان تشکیلاتی برای حمایت از خانواده شهدای انقلاب ایجاد کردند که خود در مقیاس کوچک، بنیاد شهید بود. زمانی که بنیاد شهید تأسیس شد، تشکیلات مذکور تحویل بنیاد گردید. از سوابق دیگر وی می توان به موارد زیر اشاره کرد: کمک به تأسیس کمیته امداد امام خمینی در مشهد/ عضویت در شورای فرهنگی آستان قدس رضوی/ اولین سرپرست کتابخانه آستان قدس رضوی (پس از انقلاب) در سال ۱۳۵۸ و از وقف کنندگان عمده کتاب به این کتابخانه/ مؤسس و مدیرعامل مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی از سال ۱۳۶۲ تا پایان عمر/ عضو هیئت امنای کتابخانه آستان قدس رضوی از سال ۱۳۵۹/ عضو هیئت امنای کتابخانه و موزه ملی ملک از سال ۱۳۶۵٫ سرانجام در ۳۰ مرداد ۱۳۷۱ به دیار باقی شتافت و در غرفه ۲۴ صحن آزادی حرم مطهر رضوی دفن شد.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
https://yaran-khorasan.com/20291

مطلب پیشنهادی

00 14 243x165 - خوبان خراسانی - مرحوم حسین آقا ملک (1250 مشهد - 1351 تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم حسین آقا ملک (۱۲۵۰ مشهد – ۱۳۵۱ تهران/مشهد)

حسین آقا ملک معروف به حاج حسین ملک از بزرگترین واقفین تاریخ معاصر چشم به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code