پنج شنبه , فروردین ۳۰ ۱۴۰۳
خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / خوبان خراسانی / خوبان خراسانی – مرحوم دکتر محمدتقی عدالتی شعرباف (۱۳۲۴ مشهد – ۱۳۸۳ مشهد)
خوبان خراسانی – مرحوم دکتر محمدتقی عدالتی شعرباف (۱۳۲۴ مشهد – ۱۳۸۳ مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم دکتر محمدتقی عدالتی شعرباف (۱۳۲۴ مشهد – ۱۳۸۳ مشهد)

تیرماه ۱۳۲۴ در خانواد های مذهبی به دنیا آمد. استاد دانشگاه، ستاره شناس، مؤلف و محقق و مدیر گروه جغرافیا و نجوم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس ازجمله عناوین اوست. تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را در مشهد گذرانید. از سال ۱۳۴۶ در مقطع کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه فردوسی مشهد به ادامه تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل عازم لندن شد و در سال۱۳۵۵ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته کیهانشناسی از دانشگاه دورهام گردید و در ۱۳۵۷ با دفاع از رساله «تعیین عناصر هندسی و فیزیک ستارگان دوتایی» در رشته نجوم و اختر فیزیک از دانشگاه منچستر انگلستان، با درجه PHD فارغ التحصیل شد و از ۱۳۵۸ به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد با مرتبه استادیاری به تدریس و تحقیق در رشته فیزیک و نجوم مشغول شد.

پوستر - خوبان خراسانی - مرحوم دکتر محمدتقی عدالتی شعرباف (1324 مشهد - 1383 مشهد)

پس از گذراندن دوره مطالعاتی در نبراسکای آمریکا در سال ۱۳۶۷ به ایران بازگشت و تحقیقات و مطالعات خویش را وسعت داد، در سمینارها و کنفرانس های علمی داخل و خارج کشور و تألیف و ترجمه کتاب هایی در موضوعات نجوم و اختر فیزیک و اجرای چندین طرح تحقیقاتی، برپایی کنفرانس ها و همایش‌ها و آموزش نجوم و تأسیس رصدخانه و همکاری با مجامع علمی پژوهشی داخل و خارج کشور، موجب شد تا در سال ۱۳۸۲ به عنوان استاد نمونه کشوری از دانشگاه فردوسی شناخته شود و چندین لوح سپاس و تقدیرنامه از مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج دریافت نماید. علاوه بر تدریس و تحقیق در دانشگاه فردوسی مشهد، ریاست شورای تقویم کشور، عضو شورای استهلال دفتر مقام معظم رهبری، مدیر گروه جغرافیا و نجوم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، عضویت در هیئت تحریریه مجله مشکات و مؤسس و مسئول انجمن نجوم آماتوری آستان قدس را بر عهده داشت. ترجمه و تألیف بیش از ۵۰ کتاب در موضوعات نجوم و اختر فیزیک، اوقات شرعی و استهلال که ۳۴ کتاب در ده سال همکاری وی در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی چاپ و منتشر گردیده است، نگارش ۱۷ مقاله به زبان انگلیسی چاپ شده در نشریات معتبر کشورهای خارجی و مجامع بین المللی، نگارش ۲۶ مقاله به زبان فارسی ازجمله فعالیت‌های اوست. او به لحاظ اخلاقی انسانی وارسته، متدین، مرد مدار، خوشرو و خیرخواه بود و به دانشجویان علاقه ای خاص داشت. گفته شده است خانواده وی از کارهای خیر او اطلاعی نداشته اند. سرانجام در ۱۹ شهریورماه ۱۳۸۳ به دنبال عارضه مغزی از دنیا رفت و بست و در حرم مطهر رضوی مدفون گردید.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
https://yaran-khorasan.com/20299

مطلب پیشنهادی

00 14 243x165 - خوبان خراسانی - مرحوم حسین آقا ملک (1250 مشهد - 1351 تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم حسین آقا ملک (۱۲۵۰ مشهد – ۱۳۵۱ تهران/مشهد)

حسین آقا ملک معروف به حاج حسین ملک از بزرگترین واقفین تاریخ معاصر چشم به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code