«یک هفتاد و سوم» جایی برای خاص پسندان
«کانون فرهنگی تبلیغی یک هفتاد و سوم»، چنان که از نامش پیداست، کانونی خاص برای پاسخی متفاوت به نیاز مخاطبان است. هسته اولیه این کانون، هیئتی به نام متوسلان به حضرت علی(علیه السلام) بوده که سال 79 شکل گرفت اما از سال 90 که برای اولین بار در یکی از برنامه های مناسبتی میزبان استاد رائفی پور شده و استقبال فوق العاده مخاطب را می بینند، توجه مسئولان هیأت به تغییر ذائقه و نیازهای جدید مخاطبان جلب می شود که کمتر در هیئت، پاسخ می گیرد. آن ها با تغییر مدل برگزاری برنامه ها و مشاهده استقبال روزافزون مخاطبان، تصمیم می گیرند فعالیت خود را فراتر از هیئت، به کانون ارتقا داده و مخاطبان بیشتری را تحت پوشش قرار دهند. به این ترتیب کانون فرهنگی تبلیغی یک هفتاد و سوم پایه ریزی می شود که نام آن برگرفته از حدیث نبوی پیرامون 73 فرقه شدن امت ایشان و به حق بودن تنها یک فرقه (یک هفتاد و سوم) است تا حتی با عنوانش هم مخاطب را به دقت در انتخاب راه درست، هدایت کند.
این کانون که در ادامه، نمایندگی استاد رائفی پور و موسسه مصاف در خراسان رضوی می شود، علاوه بر اجرای برنامه های بزرگ مناسبتی، تولیدات فرهنگی رسانه ای همچون عکس نوشته، کلیپ، موشن، فیلم کوتاه و...، کلاس های آموزشی مهارتی برای پرسنل کانون و عموم مردم، دوره های مهدویت، سواد رسانه و دشمن شناسی زیر نظر بنیاد مهدویت، تهیه ارزاق برای نیازمندان، انجام قربانی ماهانه، بازدید از سالمندان و... را نیز برعهده دارد.
در مجموع کانون یک هفتاد و سوم، به دنبال اجرای برنامه ها با مدل، محتوا و شیوه هایی است که در شهر خیلی کم پیدا می شود. به گفته رضا وارسته، مسئول کانون، مؤسسه مصاف به مرکزیت تهران، واحدهای مختلفی از خانواده تا کشاورزی دارد اما جای واحد نوجوانان خالی بود که جرقه راه اندازی آن هم در پی استقبال کم نظیر از برنامه روز دختر در پارک ریحانه، زده شد و بیش از 500 نفر برای عضویت در واحد دختران نوجوان مصاف اعلام آمادگی کردند که تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته و در حال آموزش مربیان ویژه آن هستند چرا که هدفشان رشد و ارتقای بچه ها با توجه به علایق و اهدافشان است تا بتوانند سربازان متبحری برای انقلاب باشند.
او مهمترین دستاورد کانون را بیش از صد نفر نیروهای شاغل در آن می داند که با اینکه در خانواده و جامعه ای مسلمان بزرگ شده اند اما آنگونه که باید رشد و شکوفایی نداشته اند و در این کانون به نیروی موثر فرهنگی انقلابی تبدیل و حتی برخی زندگی شان متحول شده است. همچنین شبکه توییتری قوی و موثری که به عنوان نمونه، واژه «منجی» را حدود دوسال در دنیا ترند کرد.
وارسته، افزون بر مشکلات مالی و نداشتن مکان ثابت برای کانون، ناهمگونی مخاطب را که از قشر مذهبی تا خاکستری را در بر می گیرد و برنامه ریزی حساس و دقیق می طلبد را مهمترین چالش کانون معرفی کرده و از همکاری ضعیف ارگان ها نیز گلایه مند است.