خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / خوبان خراسانی / خوبان خراسانی – مرحوم آیت الله عزیز الله عطاردی قوچانی (۱۳۰۷ قوچان – ۱۳۹۳ مشهد)
خوبان خراسانی – مرحوم آیت الله عزیز الله عطاردی قوچانی (۱۳۰۷ قوچان – ۱۳۹۳ مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم آیت الله عزیز الله عطاردی قوچانی (۱۳۰۷ قوچان – ۱۳۹۳ مشهد)

در روستای بگلر از توابع قوچان به دنیا آمد. تحصیل در مکتب خانه های سنتی را در روستا آغاز و تا سنین دوازده سالگی ادامه داد سپس به قوچان آمده و در مدرسه علمیه این شهر در زمره طلاب علوم در آمد.در سال ۱۳۲۷ راهی مشهد شد و در مدرسه بالاسر ساکن شد. در ۱۳۳۱ راهی تهران شد. یک سال در مدرسه عبدالعظیم شهر ری و سپس در مدرسه شیخ عبدالحسین بازار حجره گرفت. از ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۰ به پیشنهاد علی اکبر غفاری به تصحیح متون و همکاری با ناشران و محققان مشغول شد. در این مدت به قم رفت و آمد داشت و از اساتید قم بهره می‌گرفت. در ۱۳۴۳ به نجف اشرف رفت. پس از یک سال به دلیل گرما و ضعف مزاج به ایران بازگشت. عطاردی از آقابزرگ تهرانی، سید محمدهادی میلانی، سید ابوالقاسم خویی، سید محسن حکیم و … اجازه نامه دریافت کرده است.

پروفایل 7 - خوبان خراسانی - مرحوم آیت الله عزیز الله عطاردی قوچانی (1307 قوچان - 1393 مشهد)

در رشته کتاب‌شناسی، تاریخ، حدیث، رجال، جغرافیا، فرهنگ و ادب معلوماتی به دست آورد و در کتابخانه‌های تهران ضمن ادامه مطالعات و تحقیق و مطالعه وارد کارهای تألیف، تصنیف و تحقیق متون علمی و تجربه شد. برای تکمیل تحقیقات خود از کتابخانه‌های بسیاری در ایران و کشورهای مختلف بازدید کرد. نخستین سفرش در سال ۱۳۴۴ به مکه و مدینه و اقامت طولانی در آنجا آغاز شد. پس از آن به قصد مطالعه و تحقیق سفرهای متعددی به هند، پاکستان، افغانستان، یمن، مصر، سوریه، لبنان، انگلستان، ایتالیا، هلند، فرانسه، بلژیک، آلمان، ترکیه، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان داشت و اطلاعات وسیعی در این سفرها جمع‌آوری کرد. وی با هزینه شخصی این سفرها را انجام می‌داد و در مدارس و مراکز اسلامی سکونت می‌کرده است. حاصل بیش از هفتاد سال مطالعه و تحقیق، بررسی ده‌ها هزار کتاب از مخطوط و مطبوع می‌باشد که در ۱۶۰ جلد کتاب به‌ صورت تألیف، تدوین، تصحیح و ترجمه می‌باشد که عمده آنها منتشر و یا در مراحل چاپ است و به‌ منظور نشر و حفظ تحقیقاتش انتشارات عطارد را تأسیس نمود. از آنجائی که یکی از حوزه های بزرگ فعالیتش مطالعه فرهنگ خراسان بود مرکز فرهنگی خراسان را تأسیس نمودند که در این خصوص کتابی را به منظور تبیین اهداف این مرکز در سال ۱۳۷۰ منتشر نمود. مؤسسات و مجامع فرهنگی، دانشگاه ها، کتابخانه ها، علما و مجتهدان، مؤلفان و نویسندگان، مراکز علمی، مدیران، محققان و فهرست نویسان در کشورهای اسلامی و غیراسلامی همکاری های گسترده ای با او داشتند و همواره از وی به عنوان مرجعی در خصوص نسخ خطی و کتابخانه های داخل و خارج بهره می‌بردند. این همکاری‌ها که از سال ۱۳۴۰ آغاز شده بود تا پایان حیاتش همواره ادامه داشت. یکی از برجسته ترین تلاش‌هایش جلوگیری از انقراض و نابودی نسخ ارزشمند و نادر خطی به صورت تهیه میکروفیلم می‌باشد. عاقبت در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۹۳ رحلت و بنا به وصیتش در جنب مزار شیخ طبرسی صاحب تفسیر «مجم عالبیان» در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت رحلت وی منتشر شد، آورده‌اند: «درگذشت عالم پارسا و متتبع، مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ عزیز الله عطاردی قوچانی رحمت الله علیه را به خاندان مکرّم و بازماندگان آن مرحوم و همه علاقه مندان و مستفیدان از ثمرات علمی ایشان که پهنه گستره ای از تاریخ و حدیث و تراجم و کتاب‌شناسی را در برمی‌گیرد، تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسئلت می نمایم.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
https://yaran-khorasan.com/20304

مطلب پیشنهادی

00 14 243x165 - خوبان خراسانی - مرحوم حسین آقا ملک (1250 مشهد - 1351 تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم حسین آقا ملک (۱۲۵۰ مشهد – ۱۳۵۱ تهران/مشهد)

حسین آقا ملک معروف به حاج حسین ملک از بزرگترین واقفین تاریخ معاصر چشم به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code